loading...

پایان نامه های کارشناسی ارشد با فرمت ورد

پایان نامه های کارشناسی ارشد - دانلود متن کامل - همه رشته ها

متن کامل پایان نامه با عنوان :

بررسی ومقایسه ی رابطه عزت نفس و سلامت روانی و بهزیستی روانشناختی دروالدین کودکان عادی و کودکان استثنایی در شهرستان چناران

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

چکیده :

هدف از پژوهش حاضر بررسی ومقایسه ی رابطه عزت نفس و سلامت روانی و بهزیستی روانشناختی در والدین کودکان عادی و والدین کودکان استثنایی 8 -12ساله شهرستان چناران می باشد،که بدلیل حجم بالا، تعداد 317 نفر،به روش نمونه گیری خوشه ای ،برای این طرح انتخاب شدند. بر اساس نتایج تحقیق مشاهده شد که نمره سلامت روانی در والدین دانش آموزان استثنایی بیشتر از دانش آموزان عادی است بدین معنی که والدین کودکان استثنایی از سلامت روانی بیشتری برخوردارند . همچنین از لحاظ عزت نفس بین والدین دانش آموزان عادی و استثنایی تفاوت معنا داری وجود داشت و نیز مشخص شد که نمره بهزیستی روانشناختی والدین دانش آموزان عادی بیشتر از والدین دانش آموزان استثنایی می باشد بدین معنی که بهزیستی روانشناختی بیشتری دارند.ازجمله محدودیتهای این بژوهش میتوان به :عدم وجود تحقیقات مشابه در داخل وخارج از کشور،دشواری دسترسی به باسخگویان وایجادرغبت در آنها جهت تکمیل برسشنامه هاو…اشاره نمود.

 

کلید واژه ها:عزت نفس،سلامت روانی، بهزیستی روانشناختی

براي دانلود متن کامل پايان نامه کليک کنيد

مدیریت سایت پایان نامه بازدید : 158 دوشنبه 14 تیر 1395 زمان : 1:05 نظرات (0)

متن کامل پایان نامه با عنوان :بررسی و مقایسه ی وضعیت نگرشهای اجتماعی، سطوح اخلاقی و میزان بهره ی هوشی دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور اسلام آباد غرب و سرپل ذهاب سال تحصیلی 88-1387

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

مقدمه

هوش یکی از جذابترین و جالب  توجه ترین نیروهای روانی است که جلوه های آن در موجودات مختلف به میزان متفاوت قابل مشاهده است و هر چند موجودات از تکامل بیشتری بهره مند باشند، از نظر هوشی نیز پشرفته تر هستند و به همان نسبت از پیچیدگی بیشتری نیز برخوردارند(نراقی و نادری، 1385، ص 45)

خصوصیاتی که با آزمونهای مختلف روانشناسی و گزارشهای مدراس در افراد تیز هوش ذکر شده، عبارتند از: قضاوت و استدلال صحیح و عالی، قوه ی ابتکار و ایجاد، علاقه به دانستن یا پیشی جستن، جستجو، تحقیق و تجربه، اعتماد به نفس و استقلال فکری، حسن همکاری و احترام به دیگران، علاقه به درستی و حقیقت،  دور اندیشی، تدبیر و احترام، علاقه به رهبری و پیشوائی و اظهار نظر، وجود وجدان اخلاقی، شادی ونشاط، عدم دلسردی و نشان دادن استقامت و پایداری در رسیدن به هدف یا مواجه شدن با ناکامی و بالاخره ادب و تواضع همه از صفات ویژه ی این افراد بوده است که در مقایسه با افراد طبیعی مورد کنترل مشخص شده است .(میلانی فر، 1386، ص 143- 142)

چنانچه در بالا اشاره شده است ، وجود وجدان اخلاقی ، یکی از صفات افراد تیز هوش است؛ مبحث اخلاقی و ارزشهای اخلاقی، به ویژه شکل گیری این ارزشها در کودکان و افراد اجتماع از مباحثی است که مستقیماً با روان شناسی اجتماعی در ارتباط است و در بسیاری از کتابهای روان شناسی اجتماعی فصل یا فصلهایی به آن اختصاص داده شده است. (کریمی، 1384، ص 162)

در روان شناسی اجتماعی، مکاتب مختلفی به موضوع اخلاق توجه نشان داده و در آن زمینه به بحث و تحقیق پرداخته اند. مروری بر ادبیات اخلاق از نظر تاریخچه ای نشان می دهد که عامل کلیدی و اصلی در جهت دادن به بحث اخلاق در این مکاتب، عقیده ی زیر بنائی یا دیدگاه فلسفی آنها درباره ی ماهیت انسان است. (همان منبع، ص 162)

پاره ای از  افعال انسانی در مقابل افعال عادی و طبیعی «افعال اخلاقی » 1 نامیده می شود. فرق فعل اخلاقی با دیگر کارها این است که کارهای اخلاقی قابل ستایش و تحسین است و بشر برای آن کارها ارزش قائل است. قیمتی که بشر برای این کار ها قائل است نه از نوع قیمت و ارزشی است که برای کار یک کارگر قائل است، زیرا کارگر، ارزش مادی ایجاد می کند و استحقاق مبلغی پول یا کالا را در مقابل کار خود پیدا می کند، کار اخلاقی یک نوع ارزش مافوق این ارزشها دارد که با پول و کالاهای مادی قابل تقدیر نیست.(مطهری، 1362، ص 6)

جامعه بنا به ضرورت خود، رفتار خاص و ارزشهای ویژه ای را به عنوان رفتارها و ارزشهای اخلاقی معین کرده و این گونه رفتارها به وسیلۀ والدین، مدرسه  و خود جامعه با استفاده از تشویق برای رفتاریهای مورد قبول، تنبیه برای رفتارهای خارج از هنجارهای اجتماعی و ارائه ی سرمشق و الگو برای شکل دادن به رفتارهای مذکور استفاده می نماید.(کریمی، 1384، ص 184)

آنچه مسلم است اینکه اگر جامعه، شکل دهنده ی ارزشها و رفتارهای اخلاقی است، آیا نگرش فرد نسبت به نهادهای اجتماعی موجب تسهیل پذیرش ارزشهای اخلاقی خواهد بود و اگر هوش در وجود وجدان اخلاقی مؤثر است، می توان بین

هوش و نگرشهای اجتماعی رابطه ای یافت؟ اینک در این تحقیق در پی آن هستیم که وضعیت نگرشهای اجتماعی، سطوح اخلاقی و میزان بهره ی هوشی دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور اسلام آباد غرب و سرپل ذهاب را بررسی و مقایسه کنیم

براي دانلود متن کامل پايان نامه کليک کنيد

مدیریت سایت پایان نامه بازدید : 241 دوشنبه 14 تیر 1395 زمان : 0:59 نظرات (0)

متن کامل پایان نامه با عنوان :توصیف و بررسی عوامل موثر بر اصول برنامه سازی خلاق در رادیو و شناخت ابعاد و مولفه های آن

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

- طرح مسئله

تاریخ تحول تکنولوژیهای ارتباطی نشان داده است وقتی رسانه جدیدی اختراع می‌شود عده‌ای فکر می‌کنند که رسانه‌های قدیمی از بین می‌روند، اما واقعیت موجود نشان می‌دهد که هنوز هم از رسانه‌های قدیمی به اشکال مختلف استفاده می‌شود. چون هر رسانه‌ای دارای ویژگیهای منحصر به فرد خود است که رسانه دیگر آن ویژگی را ندارد. در حال حاضر رقابت بیشتر رسانه‌های مختلف برای جذب مخاطب بیشتر است چرا که افزایش منابع فرستنده به رقابت رسانه‌ها منجر می‌شود؛ رقابتی که در جهت جذب مخاطبان هرچه بیشتر است؛ مخاطبانی که امروزه با ویژگی‌هایی چون متنوع بودن، فعال بودن و گزینشی عمل کردن نسبت به گذشته مشخص می‌شوند. یک ملاک مهم در ارزیابی موفقیت هر رسانه‌ای، بررسی تعداد و میزان استفاده مخاطبان از آن رسانه است و انگیزه یا تغییری که در رفتارمخاطب بوجود می‌آورد واین، زمانی حاصل می‌شود که یک رسانه دارای ویژگیهای متمایز و متفاوت نسبت به سایر رسانه‌ها باشد. در حال حاضر حدود 60 ایستگاه رادیویی در ایران فعالیت می‌کنند. بدون شک بعضی از این مراکز نسبت به بعضی دیگر از تعداد مخاطبان کمتر یا بیشتری برخوردارند. دلایل این موضوع می‌تواند بسیاری از موارد کمی و کیفی را شامل می‌شود. از آنجا که یکی از ویژگیهای کار علمی، تحدید موضوع است در این پژو هش، رسانه رادیو بررسی می­شود و از میان عوامل زیادی که در موفقیت و یا شکست رسانه رادیو تاثیر گذار است به بحث خلاقیت در برنامه‌سازی رادیو پرداخته می شود. خلاقیت فرایندی است که بوسیله آن چیزی مثل فکر،‌ایده یا یک شی جدید تولید شودخلاقیت شیوه‌ای از تفکراست که ایده‌های  جدید را  بوجود  می‌آورد (کینگ واندرسون،­1386،ص17)[1].

در واقع دغدغه ذهنی پژوهشگر پس از یک دهه فعالیت تجربی در رادیو و مصاحبه‌های مقدماتی با افراد کارشناس، مشخص شد که خلاقیت عنصر مهم، تاثیر گذاری در رادیو است و یکی از عوامل مؤثر بر افت مخاطبان رادیو موضوع کیفیت برنامه‌های رادیو است که دچار روزمرگی، تکرار و اصول کلیشه‌ای  شده است.

خلاقیت  عنصربا اهمییتی در این میان است. در پی این دغدغه ذهنی و مطالعه مقدماتی که انجام شد، این تحقیق به دنبال بررسی این مسئله است که ابعاد و مؤلفه‌های برنامه‌سازی خلاق کدامند و همچنین چه عواملی باعث افزایش  یا کاهش خلاقیت در برنامه‌سازی رادیو می‌شود؟

براي دانلود متن کامل پايان نامه کليک کنيد

مدیریت سایت پایان نامه بازدید : 197 دوشنبه 14 تیر 1395 زمان : 0:56 نظرات (0)

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران مرکزی

دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، گروه روانشناسی  

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد ( M.A  )

گرایش:کودکان استثنایی 

عنوان :

بررسی تحلیلی ویژگی های زیستی، شناختی، روانی و اجتماعی

 والدین خویشاوند و غیر خویشاوند با بیش از یک

فرزند استثنایی در شهرستان گرگان

.

چکیده:

پژوهش توصیفی حاضربه منظور بررسی تحلیلی و مقایسه ای ویژگی های زیستی، شناختی، روانی و اجتماعی والدین خویشاوند و غیر خویشاوند با بیش از یک فرزند استثنایی در شهرستان گرگان انجام شده است. برای این منظور 80 خانواده با بیش از یک فرزند استثنایی در شهرستان گرگان شناسایی شدند که از این تعداد 45 خانواده (56 ) درصد ازدواج خویشاوندی و 35 خانواده
(‌­44 )‌درصد ازدواج غیر خویشاوندی داشتند که ازدواج دختر عمه و پسر دائی و پسرعمه  و دختر دایی هر دو با( 7/26) درصد بیشترین فراوانی برخوردار است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارت است از پرسشنامه ویژگی های زیستی، شناختی، روانی و اجتماعی والدین با بیش از یک فرزند استثنایی که اولین بار توسط افروز ‌(‌1383) تهیه و تنظیم گردید. همچنین به منظور به دست آوردن فراوانی ازدواج خویشاوندی در والدین فرزندان عادی، 500 دانش آموز که در مدارس عادی مشغول به تحصیل بوده اند به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند که 170 نفر آنها معادل 34% خویشاوند و 330 نفر معادل 66% غیر خویشاوند می باشند. جهت تحلیل داده ها از آزمون خی دو و آزمون تعقیبی دو نسبت مستقل (Z) (درصورت معنادار بودن مجذور خی دو )استفاده شد نتایج

پژوهش نشان داد که بین دو گروه والدین خویشاوند و غیر خویشاوند با بیش از یک فرزند استثنایی در متغیرهای زمان آگاهی از استثنایی بودن کودکان و تحصیلات مادران در دو گروه تفاوت معنادار مشاهده شد درزمینه متغیرهای جمعیت شناختی کودک سال تولد، نوع و شدت نارسایی کودکان و علت اصلی معلولیت در دو گروه تفاوت معناداری مشاهده شد و نسبت خویشاوندی دختر عمه و پسر دائی و پسر عمه و دختر دایی در بین والدین خویشاوند با بیش از یک فرزند استثنایی بیشترین فراوانی را دارد.

کلید واژه ها: والدین با بیش از یک فرزند استثنایی ، ویژگی های زیستی ، شناختی، روانی واجتماعی

 

براي دانلود متن کامل پايان نامه کليک کنيد

مدیریت سایت پایان نامه بازدید : 250 دوشنبه 14 تیر 1395 زمان : 0:51 نظرات (0)

موضوع:

بررسی تاثیر اضطراب در یادگیری دانش آموزان تیزهوش و عادی

فصل اول: طرح تحقیق

عنوان – بیان مسئله

 مقدمه:

اضطراب یکی از رایج ترین اختلالات در بین دانش ­آموزان است که می­توان به عنوان ریشه بعضی از مشکلات از آن نام برد.

بسیار شنیده ­ایم که کودکان به دلیل اضطراب به مدرسه نرفته ­اند. یا اضطراب از امتحان باعث افت درسی آنها شده است یا یک اضطراب اجتماعی به کناره ­گیری آنان انجامیده است، کم نیستند دانش­ آموزانی که حتی یک کلمه سرکلاس حرف نمی­ زنند.

و یا در یک بازی دسته­ جمعی شرکت نمی­کنند، اگر به همه این رفتارها توجه کنیم ریشه­ ای از اضطراب را در آن­ها می­بینیم، قرن بیستم را قرن “اضطراب” نامیده ­اند. در جوامع صنعتی انسانها دائماً در معرض حوادث گوناگون قرار دارند و نگران حال و آینده خود هستند به عبارت دیگر زندگی مدرن امروزی با پیچیدگی خاص خود شرایط زیستی بشر را تغییر داده و موجب شده است تا آدمی شیوه زندگی گذشته را رها کند و برای سازگاری با شرایط جدید تلاش نماید. کودکان و نوجوانان که بیش از هر گروه دیگر در معرض خطر روزافزون

ناشی از اضطراب قرار گرفته­ اند. اثر آن را می­توان در رفتارهای اجتماعی و فعالیتهای ذهنی آنها مشاهده کرد، در یادگیری های کلامی نوجوانان مضطرب پاسخ های نامربوط و نامفهوم می­دهند و هر قدر مطلب مورد یادگیری دشوارتر باشد این نوع پاسخها شدت زیادتر می­خواهند داشت گاه حتی صدای و تکلم او را نیز تحت تاثیر قرار می­دهد بدیهی است که اضطراب در نوجوانان مزاحمت بیشتری ایجاد خواهد کرد (عظیمی- 1363).

اساساً خانواده، مدرسه و جامعه، سه عامل مهم در بروز و ظهور اختلالات رفتاری در افراد محسوب می­شوند. محیط زندگی، طرز رفتار اطرافیان، تصویرهایی را در ذهن نوجوان به جای می­گذارد. که ممکن است اثرات مطلوب و نامطلوب آن در تمام مدت زندگی باقی بماند و نتایج آن هم تنها به خود فرد منتهی نمی­شود. بلکه در چگونگی روابط او با افراد دیگر هم تاثیر می­گذارد، علمای امر تعلیم و تربیت در مورد نقش مدرسه و نوع نگرش دانش­ آموزان به محیط مدرسه و اهمیت تاثیر نوع روابط بین دانش ­آموزان و مربیان، معتقدند که هرگاه نوجوان از اعتماد به نفس، آرامش درون، صفای قلب و نگرش مثبت به

مربی خود، برخوردار است آموزش نیز برایش لذت بخش خواهد بود و بالعکس، موجب اضطراب و دلهره و مدرسه گریزی وی می­گردد.

 

براي دانلود متن کامل پايان نامه کليک کنيد

مدیریت سایت پایان نامه بازدید : 127 دوشنبه 14 تیر 1395 زمان : 0:46 نظرات (0)

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران مرکز

 موضوع:

 بررسی باورها و اعتقادات از زایمان تا 7 سالگی کودک مطالعه موردی روستای طولاب استان ایلام


چکیده تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….. 1

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………… 3

فصل اول: کلیات تحقیق

بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………………… 5

ضرورت انتخاب موضوع ……………………………………………………………………………………………….. 7

پیشینه تحقیق ………………………………………………………………………………………………………… 8

اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………… 10

روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………… 11

ابزار تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………. 11

قلمرو تحقیق …………………………………………………………………………………………………………… 11

زمان تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………. 11

سوالات تحقیق ………………………………………………………………………………………………………… 12

مشکلات تحقیق ………………………………………………………………………………………………………. 13

فصل دوم : چهارچوب نظری تحقیق

کارکرد گرایی ……………………………………………………………………………………………………………. 14

تعریف فنکسیون یا کارکرد ……………………………………………………………………………………………… 15

مفهوم کارکرد …………………………………………………………………………………………………………… 16

اصول کارکردگرایی …………………………………………………………………………………………………….. 17

فصل سوم: معرفی کلی روستا

راهنمای مسافرین جهت سفر به روستای طولاب …………………………………………………………………. 20

معرفی شهرستان ایلام ……………………………………………………………………………………………….. 22

موقعیت جغرافیایی روستای طولاب ……………………………………………………………………………………. 24

علل پیدایش روستا …………………………………………………………………………………………………….. 25

موقعیت طبیعی روستا ………………………………………………………………………………………………….. 26

شرایط اقلیمی روستای طولاب ………………………………………………………………………………………… 27

حداکثر و حداقل دما ………………………………………………………………………………………………………. 27

عوارض مهم طبیعی روستای طولاب …………………………………………………………………………………… 27

جمعیت روستای طولاب …………………………………………………………………………………………………. 29

تاسیسات و خدمات روستای طولاب ……………………………………………………………………………………. 30

وجه تسمیه ……………………………………………………………………………………………………………….. 33

مذهب مردم روستای طولاب ……………………………………………………………………………………………. 33

زبان مردم روستای طولاب ………………………………………………………………………………………………. 33

وضعیت اشتغال مردم روستای طولاب ………………………………………………………………………………….. 34

ساخت قدرت در روستای طولاب ………………………………………………………………………………………… 37

فصل چهارم : یافته های تحقیق

اعتقادات و باورها هنگام زایمان در روستای طولاب …………………………………………………………………….. 38

اعتقادات و باورها در دوران حاملگی قبل از تولد کودک ………………………………………………………………… 39

بچه میری – سقط جنین …………………………………………………………………………………………………. 41

آیین روشن کردن چراغ …………………………………………………………………………………………………….. 44

زایمان و تولد کودک ………………………………………………………………………………………………………….. 45

ناف بریدن کودک ………………………………………………………………………………………………………………. 47

تغذیه و تابوهای غذای ……………………………………………………………………………………………………….. 50

رسم پخت آش هفتلان ……………………………………………………………………………………………………… 51

رسم پخت آش سرچلگانه ………………………………………………………………………………………………….. 52

لباس نوزاد در چهل روزگی ………………………………………………………………………………………………….. 53

اعتقادات و باورها مربوط چهل روز اول زندگی …………………………………………………………………………….. 54

دندان در آوردن کودک و پخت آش دامو …………………………………………………………………………………….. 57

سوراخ کردن گوش نوزاد دختر ………………………………………………………………………………………………. 59

از شیر گرفتن کودک …………………………………………………………………………………………………………. 60

مراسم ختنه به صورت سنتی ……………………………………………………………………………………………… 61

مدرسه و تحصیل کودکان در روستای طولاب …………………………………………………………………………….. 63

تحلیل کارکردی باورهای روستای طولاب …………………………………………………………………………………. 65

منابع و ماخذ…………………………………………………………………………………………………………………. 67

منابع پایان نامه ای………………………………………………………………………………………………………….. 68

فهرست مصاحبه شوندگان…………………………………………………………………………………………………

براي دانلود متن کامل پايان نامه کليک کنيد

مدیریت سایت پایان نامه بازدید : 129 دوشنبه 14 تیر 1395 زمان : 0:42 نظرات (0)

موضوع:

بررسی اضطراب و افسردگی در بین معلمان مدارس

مقدمه:

در دنیای امروزه هیجانات، تنش ها، عصبیت ها و عوامل متعددی از این قبیل حاکم بر زندگی روزمره افراد هستند.

هر کدام از افراد جامعه امروزی در برخورد مستقیم با انواع استرسها و شرایط عصبی قرار دارند. محیط زندگی اجتماعی، خانواده و هر آنچه فرد با آن در ارتباط است میتواند بعنوان عامل تنش زا جریان زندگی اورا به سمت بحران ها و نگرانی ها سوق دهد.

امروزه تجارب تنش زا ناخواسته عکس العمل افراد را تعیین می کنند. بدین ترتیب که وقتی فردی یک تجربه ناخوشایند و استرس همراه با آن را دریافت می کند واکنش منفی بصورت اضطراب خود کم بینی، افسردگی و غیره را از خود بروز می دهد. زیرا قدرت برخورد مقابله طبیعی با مشکلات را در نیافته و شاید نمی تواند که دریافت صحیحی از موقعیت خود داشته باشد.

از معضلات جامعه امروزی و شاید از بزرگترین آنها مسائل اضطراب است و افسردگی که هر کدام را به اختصار بیان می داریم.

اضطراب، دلشوره، تشویش، نگرانی، دلهره، دلواپسی، بی قراری، دل آشوبه و نابسامانی حالاتی هستند که هر انسانی خواه و ناخواه آن را تجربه کرده است. می توان با اطمینان گفت که امکان ندارد انسان در این جهان زیسته باشد و تجربه اضطراب را نداشته باشد (معانه، 1370).

ممکن است اضطراب را یک نوع درد داخلی دانست که سبب ایجاد هیجان وبه هم ریختن تعادل موجود می گردد و چون بشر دائما به منظور برقراری تعادل کوشش می کند بنابراین می توان گفت که اضطراب یک محرک قوی است.

امکان دارد این محرک مضر باشد و این خود بستگی دارد به درجه ترس و مقدار و خطراتی که متوجه فرد است (شاملو 1369).

در برخی از دیدگاه ها گفته می شود که هنگامی احساس اضطراب دست می‌دهد که فرد با موقعیتی روبرو شود که کنترلی بر آن ندارد بطور کلی کنترل ناپذیر بودن آنچه روی می دهد و احساس درماندگی در برابر آن باعث می‌شود که فرد در موقعیتی فشار زا قرار گرفته احساس اضطراب نماید.

هر آدمی برای رویارویی با موقعیت فشار زا روش خاص خود را دارد گاهی فرد هیجان را در مدار توجه قرار می دهد و بجای درگیری با مساله اضطراب زا سعی می کند، به طرق دیگری از اضطراب خود بکاهد، گاهی خود مساله را در مدار توجه قرار می دهد.

موقعیت اضطراب زا را ارزیابی می کند و سپس دست به کاری می زند تا آن موقعیت را تغییر دهد یا از آن اجتناب نماید. (هیلگارد به 1369)

اگر چه مقدار محدودی اضطراب برای رشد بشر ضرروی است ولی مقدار آن نیز باعث اختلال رفتار می شود واغلب اوقات شخص را مجبور به نشان دادن رفتار نوروتیک یا پسیکوتیک می نماید (شاملو، 1369).

موقعیت های گوناگون زندگی خانوادگی اجتماعی تحصیلی، شغلی همگی می‌توانند عوامل تنش زا را ایجاد و یا تشدید نمایند.

چنانچه فردی در یک موقعیت خاص شغلی قرار گرفته باشد که همواره استرس، نگرانی ترس ویژگی شغلی او را تشکیل دهد خود او نیز حالت های اضطراب را تجربه می کند و این موقعیت های اضطراب زا تا حدودی بهداشت روانی فرد را بر هم می زند.

بدین ترتیب می بایست با تحقیق هر چه بیشتر در زمینه عوامل اضطراب زا و غلبه بر آنها به نحو طبیعی و صحیح موقعیت های تنش زا را کاملا درک نموده و راه مقابله با آن را ایجاد نمائیم تا شاید بتوان تا حدود زیادی معضل بزرگ جامعه امروزی که مسائل ناشی از اضطراب است را از بین ببریم.

افسردگی بیماری بسیار شایعی است که با وجود تحقیقات دامنه‌دار در‌ مورد علل، علائم و طرق درمان آن متاسفانه در بیشتر جوامع امروزی و از جمله جامعه خود ما توجه به آن مبذول نشده است. علائم افسردگی را تا مدتها به عوامل دیگری چون ضعف اعصاب، عصبانیت هیپوکندریاک و غیره نسبت می‌دادند به همین سبب تشخیص صحیح و درمان آن به تعویق می انجامید (امانت 1338).

بیماری افسردگی بیماری است که خصوصیت اول و عمده آن تغییر خلق است و شامل یک احساس غمگینی است که از یک ناامیدی خفیف تا احساس یاس شدید ممکن است نوسان داشته باشد. این تغییر خلق نسبتا ثابت و برای روزها، هفته ها، ماه ها یا سال ها ادامه دارد. افسردگی بر روی کل ارگانیسم اثر می کند و تمام حوزه های زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار می دهد این اثر در احساسات، نیرو، کشش، فکر کیفیت، علائق فرد نمایان می شود (وهابزاده، 1364).

منظور از اختلالات عاطفی گونه هایی از سازمان یافتگی های مرضی است که در وهله نخست دگرگونی و فروریختگی خلق و خوی در آنها بصورتی بارز به چشم می خورد، رفتارهایی که در این حالات مشاهده می شود در دو قطب کلی شادی غمگینی مشارکت دارند، وجود بی نظمی هایی در تفکر منطقی و محتوای آن در افسردگان بدون توجه به نوع آنان به ثبت رسیده است
(منصور و دادستان، 1368).

در روانپزشکی، افسردگی را تغییر خلق در جهت غمگینی می دانند، بارزترین علامت بیماری افسردگی همانا خلق افسرده ایست که به درجات مختلف ممکن است پدید آید. در پاره ای از موارد خلق افسرده ممکن است تنها علامت بیماری باقی بماند به هر حال در این بیماری کلیه اعمال حیاتی متناسب با خلق افسرده تغییر می کند. (اخوت و جلیلی، 1363).

همانطور که میدانیم افسردگی تنها علامت عاطفی نیست و همراه با افسردگی، بیخوابی و بی اشتهایی، خودکشی، احساس بی ارزش و فراوان دیده می شود. حدود افسردگی گاهی با موقعیت موجود متناسب نیست و گاهی حتی خود فرد از آن آگاهی ندارد. (پور افکاری، 1364).

تقریبا هر کس گهگاه احساس افسردگی می کند اکثر ما گاهی وقتها احساس غم ورخوت می کنیم و به فعالیتهای لذت بخش علاقه ای نشان نمی دهیم. افسردگی پاسخ طبیعی آدمی به فشارهای زندگی است. عدم موفقیت در تحصیل یا کار از دست دادن یکی از عزیزان و آگاهی از اینکه بیماری یا پیری توان ما را به تحلیل می برد از جمله موقعیت هایی هستند که اغلب موجب بروز افسردگی می شوند افسردگی تنها زمانی نابهنجار تلقی می شود که با واقعه ای که رخ داده متناسب نباشد و یا فراتر از حدی که برای اکثر مردم نقطه آغاز بهبود است ادامه یابد (براهنی و همکاران، 1368).

افسردگی واکنشی است که در نتیجه پیدایش موقعیتهای نامساعد ایجاد می گردد و از لحاظ پزشکی یک نوع آزردگی است که فعالیت و قابلیت حیاتی جسمانی و عقلانی فرد را کاهش می دهد. و بطور خلاصه می توان گفت کاهش یافتن نیرو و فعالیت جسمانی روانی موجب آزردگی می باشد. (آگاه، 1355).

افسردگی طبیعی و متعادل در انسان واکنش است یک عامل بیرونی که فرد از آن آگاه است و محرومیت آن را آگاهانه درک می کند.

باید بدانیم که واکنش افسردگی با واکنش نوروتیک آن از دو جنبه فرق می‌کند یکی اینکه افسردگی در فرد نوروتیک از لحاظ شدت نامناسب با محرک بیرونی است و دوم اینکه در افرادی ظاهر می شود که بعلت خصوصیات خاص شخصیتی آمادگی و زمینه ابتلاء به آن را داشته اند. (شاملو 1364).

همه ما معنای غم وافسردگی را می دانیم وگاه بی گاه دچار این حالت شده ایم. نا امیدی عشق، مرگ وشرکت در عزا و بعضی از مسائل مردم را غمگین می سازد. در بیماران افسرده نیز افسردگی بعلل همین مسائل ایجاد می شود ولی چون شخص قبلا به سبب احساس حقارت و عدم کفایت مستعد بیماری است به کلی مغلوب می گردد و افسردگی ایجاد می شود (بیرجندی، 1364).

مشاهدات بین الملی بدون ارتباط با کشور تحت مطالعه با افسردگی یک قطبی را در زنها 2 بار شایعتر از مردها نشان داده است. هر چند علل این اختلاف معلوم نیست این تفاوت را ناشی از استرس های متفاوت زایمان، درماندگی آموخته شده و آثار هورمونی نهفته می دانند (پورافکاری، 1368).

با توجه به افسردگی فراوان در جامعه کنونی ما، پژوهش حاضر در این زمینه تدوین شده ، باشد تا گامی هر چند کوچکتر در راه شناخت انواع درمان آن برداشته شود.

پژوهشگر امیدوار است که گرچه این پژوهش ممکن است نتواند آن طور که باید افسردگی را معلمان مدارس مورد سنجش قرار دهد، ولی حداقل گامی است که در این راه برداشته می شود و انگیزه هایی را برای ادامه پژوهش های آزمایشی در این زمینه در ذهن علاقمندان بر انگیزد.

براي دانلود متن کامل پايان نامه کليک کنيد

مدیریت سایت پایان نامه بازدید : 148 دوشنبه 14 تیر 1395 زمان : 0:37 نظرات (0)

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران مرکزی

دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، گروه علوم تربیتی

پایان‌نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد (M.A)

گرایش: برنامه­ ریزی درسی

عنوان:

ارزیابی وضعیت موجود و مطلوب مهارت های تربیت شهروندی در برنامه درسی

از دیدگاه معلمان دوره راهنمایی تحصیلی

استاد راهنما:

دکتر عبدالحمید رضوی

استاد مشاور:

دکتر فهیمه انصاریان

هدف: هدف از پژوهش حاضر ارزیابی وضعیت موجود و مطلوب مهارت های تربیت شهروندی در برنامه درسی از دیدگاه معلمان دوره راهنمایی تحصیلی (متوسطه اول) شهر تهران می باشد. که در راستای 6 سوال پژوهشی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ پیمایشی بوده و جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان دورۀ راهنمایی تحصیلی شهر تهران می باشند که در سال تحصیلی 92-91 مشغول به تدریس بوده اند و نمونه پژوهش حاضر شامل 306 نفر از معلمان (189 مرد و 117 زن) دوره راهنمایی تحصیلی شهر تهران می باشند که به شیوه خوشه­ای مرحله ای انتخاب شدند. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان رسمی ، پیمانی و قراردادی مرد وزن دوره راهنمایی (متوسطه اول )مناطق آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 92-1391 بود که بیش از 12 ساعت در هفته به تدریس اشتغال داشتند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان برابر 291 نفر تعیین شد . که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. بدین ترتیب که ابتدا از بین مناطق آموزش و پرورش شهر تهران ، 5 منطقه انتخاب شد ، سپس درهر منطقه 4 مدرسه راهنمائی ( 2 پسرانه و 2 دخترانه) تصادفی انتخاب شدند و در مراجعه به هر مدرسه همه معلمانی که 12 ساعت یا بیشتر در هفته در آن مدرسه یا مدارس دیگر تدریس داشتند ,بعنوان نمونه انتخاب شدند.ودر نتیجه تعداد نمونه های انتخاب شده 306 نفر بود.

ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته

56 سوالی می باشد که براساس طیف لیکرت تهیه شده است. ضریب اعتبار آن 99% محاسبه گردید، داده های جمع آوری شده باروشهای آماری توصیفی شامل فراوانی، میانگین و… و روش آمار استنباطی (آزمون t همبسته وt مستقل) تحلیل شدند. یافته ها:نتایج تحلیل نشان داد که معلمین دورۀ راهنمایی تحصیلی(متوسطه اول) وضعیت مهارت­های تربیت شهروندی اجتماعی (21/64-)، فردی(31/68-)، فرهنگی(71/64-)، اقتصادی (74/66-) و سیاسی (73/65-) را در برنامه درسی پایین تر از وضعیت مطلوب ارزیابی کرده ­اند(p<0.001) و این تفاوت در وضعیت موجود معلمین رشته های مختلف (علوم انسانی و غیر علوم انسانی) مشهود است .

براي دانلود متن کامل پايان نامه کليک کنيد

مدیریت سایت پایان نامه بازدید : 226 دوشنبه 14 تیر 1395 زمان : 0:33 نظرات (0)

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران مرکزی

دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، گروه علوم تربیتی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

گرایش: برنامه ریزی درسی

عنوان:

بررسی میزان رضایت از آموزش ضمن خدمت به شیوه مجازی و

تاثیر آن بر بهره وری سازمان صدا و سیما

استاد راهنما:

دکتر فرشته کردستانی

استاد مشاور:

دکتر یلدا دلگشایی

چکیده

هدف اصلی انجام پژوهش بررسی رابطه رضایت از آموزش ضمن خدمت به شیوه مجازی بر بهره وری سازمان صدا و سیما است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری صدا و سیمای شهر تهران تشکیل داده است ، که در مجموع 9000 نفر هستند و نمونه مورد مطالعه 368 نفر می باشد ، که با استفاده از فرمول کوکران مشخص شده است و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری در این پژوهش دو پرسشنامه بهره وری نیروی انسانی ﻫﺮﺳﻲ، ﺑﻼﻧﭽﺎرد و ﮔﻠﺪاﺳﻤﻴﺖ و پرسشنامه رضایت کارکنان از برگزاری دوره های مجازی است. تحلیل داده ها در این پژوهش در بخش توصیفی بوسیله فراوانی ، درصد ، میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی از طریق همبستگی پیرسون صورت پذیرفت. نتایج حاصل از عملیات آماری نشان داد که با افزایش رضایت کارکنان از آموزش ضمن خدمت به شیوه مجازی میزان توانایی ، درک و شناخت شغل ، حمایت سازمانی ، انگیزش ، بازخورد ، اعتبار ، سازگاری و بهره وری کارکنان بالاتر می رود.


براي دانلود متن کامل پايان نامه کليک کنيد

مدیریت سایت پایان نامه بازدید : 112 دوشنبه 14 تیر 1395 زمان : 0:28 نظرات (0)

متن کامل پایان نامه با عنوان : بررسی و مقایسه رابطه خلاقیت با اختلالات شخصیتی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور سرپل ذهاب 

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

 

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

مقدمه :

بیماریهای روانی از آغاز پیدایش بشر وجود داشته است و هیچ انسانی در مقابل این بیماری ها مصونیت ندارد و این خطر همیشه بشر را تهدید می کند.

پدیده خلاقیت و نوآوری مثل بسیاری از خصیصه های انسانی در احاد نوع بشر یافت می شود و این انگیزش ها و شرایط محیطی یا  شخصیتی است که عامل خلاقیت  را آشکار می سازد  خلاقیت  به عنوان یک حالت روانی وذهنی که در قلمرو علم روانشناسی است ظهور می کند به طبع سلامت  فکر بهداشت روان  در سایر رشد متعالی حاصل می گردد.

خلاقیت و ابتکار یا دنباله روی و عدم خلاقیت کودکان ،تا حد زیادی تحت تأثیر روابط خانوادگی آنهاست .روش تربیت آزادمنشانه و همراه با انضباط ،خلاقیت و ابتکار بیشتری را در کودکان باعث می شود،در حالی که روش تربیتی سلطه طلبانه ،بیشتر هماهنگی و دنباله روی را در کودکان رشد می دهد.

تقویت حس زیبادوستی در کودک ،بستر اصلی تربیت دینی و تعالی فضایل اخلاقی اوست،هنرهای زیبا و آموزش آن به کودکان در همان نخستین سال های آموزش به آنها کمک می کند تا عواطف و هیجانات خود را به توازن و تناسب تعالی بخشد واز آسیب ها و اختلالات روانی از جمله افسردگی،اسکیزوفرنی،پارانوئیا،هیستری،انحراف اجتماعی و صدها عارضه دیگر مصون بمانند.

اما امروزه بهعلت فشارهایی که از اطراف به ویژه اقتصادی ،اجتماعی،فرهنگی و…..انسانها را تحت تأثیر قرار می دهد و فکر و ذهن انسان را به خود مشغول می کند و انسانهارا به کام انواع بیماریها می کشاند این سؤال در ذهن بر می انگیزد که آیا در آینده با چنان مشکلات روحی و روانی ،آیا انسان باز خواهد توانست از خود خلاقیت نشان دهد؟آیا این خلاقیت خود راهی برای درمان این مشکلات خواهد بود؟آیا با این بیماریهای روانی انسان باز می تواند خلاق باشد یا خیر؟اینها سؤالاتی هستند که قصد داریم در این پژوهش آنها را مورد مطالعه قراردهیم.

 

براي دانلود متن کامل پايان نامه کليک کنيد

مدیریت سایت پایان نامه بازدید : 172 دوشنبه 14 تیر 1395 زمان : 0:24 نظرات (0)

تعداد صفحات : 103

درباره ما
متن کامل پایان نامه های کارشناسی ارشد با فرمت ورد (قابل ویرایش) موجود است
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1030
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 13
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 33
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 72
  • بازدید ماه : 310
  • بازدید سال : 14,992
  • بازدید کلی : 221,804